onsdag 21 januari 2009

En svensk psykiatriprofessor ville läxa upp mig för att jag motsätter mig heroinförskrivning

Det kom ett brev från en professor emeritus vid Karolinska Institutet. Det var med anledning av min bloggkommentar om Expressens ledare den 2 december 2008, där den unge skribenten ställde hela den framgångsrika svenska narkotikapolitiken på huvudet och krävde att staten skulle förse heroinister med fritt heroin som en behandling av deras svåra heroinberoende.

Expressens ledare var lika huvudlös och nattstånden som om det skulle vara en bra behandling att ge alkoholister alkohol mot deras alkoholberoende. Men professor em. Ulf Rydberg blev förgrymmad över att jag uttalade mig på detta sätt. Han skriver att en heroinist kan ha en 80-faldigt ökad dödlighet jämfört med ”åldersmatchade kontroller”. Vilket liv heroinisten har att vänta sig som ”kronisk heroinist” resten av livet skriver han dock ingenting om.

Läkaren och forskaren Ulf Rydberg, numera aktiv pensionär, har alltså ingenting emot att vi inför legal förskrivning av heroin till kroniska heroinister. Troligen kommer han inte ihåg att vi har haft ”legal förskrivning av narkotika” i Sverige redan under 1960-talet. Det var från våren 1965 till våren 1967. Under den perioden ökade andelen unga narkomaner mycket kraftigt och mycket snabbare än något år tidigare och senare.

Vad Ulf Rydberg säger egentligen är att det inte har någon som helst betydelse hur många unga narkomaner vi kommer att få med en legal förskrivning av heroin, bara vi kan rädda livet på en enda kronisk heroinist. Han väljer alltså att ge upp kampen mot narkotika i samhället för att rädda en enda kronisk heroinist. Han kallar det för ”sedvanlig läkaretik”.

Det Ulf Rydberg inte förstår är att narkomani kan vara av epidemisk typ. Det finns former av narkomani som inte är epidemisk, t.ex. terapeutisk narkomani som kan vara resultatet av läkarbehandling – medveten eller omedveten. Men det är inte de formerna vi talar om när det gäller legal förskrivning av heroin. I detta fall handlar det om narkomani som har anknytning till missbruk i gängsammanhang eller missbruk i gatumiljö. Det är dessa former av narkomani som sprids epidemiskt genom att en etablerad missbrukare lär upp en nybörjare.

Har inte samhället en rätt att skydda sina unga medborgare mot den epidemiska formen av narkomani? Professor Rydberg anser inte det. I stället vill han att vi ska få så många unga heroinister som möjligt så att beroendeläkarna blir sysselsatta med att ge dem legalt heroin på recept för att förhindra att de dör.

Det är dock knappast någon som dör av sitt heroinberoende. Man talar om ”dödlig dos” heroin. Men en aktiv heroinist kan ta flerdubbel dödlig dos utan att dö. Kroppen vänjer sig vid heroinet efterhand. Dödsfall av överdos hos heroinister av epidemisk typ är mycket sällsynta bland aktiva heroinister helt enkelt därför att de har lärt sig vilken dosnivå de klarar. Dödsfall av överdoser inträffar i denna grupp normalt efter en medicinsk avgiftning eller efter en ”ren” vistelse i fängelse, därför att heroinisten inte har lyckats skaffa sig heroin under densamma.

Först efter fängelsevistelsen tar heroinisten sin överdos. Skälet är att heroinisten då inte vet vilken dos han eller hon klarar. Efter abstinensen klarar heroinisten inte samma höga doser som före medicinsk avgiftning eller före en fängelsevistelse. Överdos i det här fallet är alltid en dos mycket mindre än de doser heroinisten klarade under tidigare aktivt missbruk.

Jag tycker att alla läkare alltid ska följa ”sedvanlig läkaretik”. Det är dock inget problem för en kunnig läkare att genomföra en medicinsk avgiftning utan någon fara för heroinistens liv. Heroinisten kan sedan gå från denna behandling drogfri och utan nämnvärda problem. Men om heroinisten bestämmer sig för att fortsätta sitt missbruk försätter han eller hon sig själv i en akut risk för att dö i en överdos.

Det som dock inte ryms inom läkaretiken är att läkaren skall förse heroinisten med heroin för resten av dennes liv. Det är ett politiskt beslut som läkaren inte ska befatta sig med. Professor Ulf Rydberg blandar in politik på ett försåtligt sätt i läkaretiken. Det är inte acceptabelt.

Samhället måste ha rätt att skydda sig mot den epidemiska typen av narkomani. Läkarna ska inte sätta en käpp i hjulet på detta samhällspreventiva arbete.

ROLF BROMME

14 kommentarer:

Rolf Bromme sa...

Rolf!

Tack för ditt fantastiska och kunniga engagemang!

Inte många orkar med att fördjupa sitt kunnande i dessa frågor eftersom det
handlar om begränsade grupper i samhället utan accepterar lättvindigt
tillrättalagda "sanningar" så fort de kommer från hög akademisk nivå.
Professorer borde VDN-märkas för att få publicera sig!

Sven-Erik

Rolf Bromme sa...

Hej Rolf,

I 32 graders värne skriver jag de här raderna. Jag är just nu förkyld
efter att en steward hostade sig fram i flygplanet från Singapore till
Brisbane. Bacillerna trivs dessvärre i värme.

Ulf Rydberg minns jag från CAN-tiden som en lite blyg och tillbakadragen
doktor, som Leonard Goldberg tagit under sina vingars skugga. Han blev
väl så småningom Goldbergs, eller Guldsvans, som Arne Svensson kalade
honom, arvtagare.

Självklart tydde sig först Niklas Sundberg och sedan Ingrid Blomberg
till honom. Anyone surprised?

Så har vi återigen fått bekräftat att intelligens är inget skydd mot
dumhet. Det var ju förresten dumt av mig att tänka tanken.

Bertil Lindberg

Rolf Bromme sa...

Tack för detta, det låter förvånande, eftersom Ulf har varit en pålitlig
supporter av alkoholpolitiken.

Hälsn
Gabriel Romanus

Rolf Bromme sa...

Ja, nog finns det knäppskallar som har professorstitel alltid!

Gun Zacharias

Rolf Bromme sa...

Rolf,
 
Tack för intressant mail om hur gamla legalförskrivningsattityder tydligen fortfarande är i omlopp.
  
Vänliga hälsningar
 
Åke Wredén

Rolf Bromme sa...

... en omedelbar reflexion från djupet av mitt innersta:
 
Jag e inte heroinist utan helnykter alkis sedan 20 år tebax
men jag inser paradoxen i "heroin te Herionister hela livet typ alkohol te alkoholister".
Inte vetenskapligt utan som en magkänsla....smile...
 
Dessutom har jag hört att det nu finns en medicin, som tar bort belöningssystemet vid intag av alkohol.

Inte tar det bort alkoholsjukdommen. Endast total avhållsamhet av alla slags droger håller alkoholismen i schack...
... så har jag förhållit mej iallefall... andra droger el sinnesförändrande mediciner kickar igång mitt sug...så inte heller lågprocentig cider använder jag....
 
Det jag främst här vill framföra är:

Heder åt Rolf B, som kämpar så insiktsfullt för oss med missbruk utan att själv ha upplevt det HELVETE det är....

Ödmjuk o tacksam hälsning

Birgitta Jarl-Wogenius
Strömstad

Rolf Bromme sa...

Rolf,

Bra sammanfattning av Rydbergs brev till dig och stark argumentation på bloggen.

Båb

Rolf Bromme sa...

UTMÄRKT
Fortsätt

Hälsningar
åke

Rolf Bromme sa...

Rolf,

Är det möjligt at Ulf Rydberg förespråkat legal förskrining av heroin?

I Metadonprogrammet för narkomaner, som vissa utvalda narkomaner kan bli delaktiga i under många stränga föreskrifter, kan gamla narkomaner leva ett ganska bra liv.

Jag kommer väl ihåg när man på 60-talet gav vissa läkare rätt att skriva ut narkotika till missbrukare. Detta beslut av gamla medicinalstyrelsen (jag arbetade där då) blev startskottet för spridning av narkotika i hela Stockholmsområdet.

Jag jobbade de sista drygt 10 åren av min tid på sos med tillsyn av läkare och det var urjobbigt.Arbetet med att kontrollera överförskrivning av narkotika från vissa icke nogräknade läkare var som att röja i ett augiastall!!

Rolf jag känner Ulf Rydberg ganska väl från min tjg i socialstyrelsen och har haft en hel del att göra med honom.

Skall Du tala med en läkare som sysslat mycket med narkotikamissbrukande människor och som även var föredragande läkare i psykiatri på sos och arbetskollega med mig så skall Du  tala med dr Jan Halldin, bosatt i Djursholm någonstans och tidigare överläkare vid Danderyd och senare även tjänstgtjort på KS.

Hjärtliga hälsningar från Gamla Halmstadsbon och lärjungen Anita Hallström fd Hägge.

Rolf Bromme sa...

Hej!

Har aldrig tyckt att Ulf Rydberg har varit riktigt trovärdig. Är det inte han som är vinkännare vid sidan om sitt arbete som alkoholläkare?

Det är möjligt att det rent teoretiskt i vssa utvalda fall skulle funka med heroin i nedtrappade doser lika som man gör med benzodiazepiner men knappast troligt att det skulle funka i praktiken. Vi ser ju redan nu hur man missbrukar förskrivningen av metadon - en metod som jag tror skulle fungera bra för många under mycket striktare kontroll.

Margaretha Rickman Törnqvist
aktiv nykterist och allmänläkare med erfarenhet av drogfrågor

Rolf Bromme sa...

Bra rytet, Rolf!

mvh
Sonia

Rolf Bromme sa...

Hej Rolf!

Jag har inte för vana att läsa "bloggar", varken Din eller någon annans.

Det skulle hedra Dig om de "citat" som Du gör hade något med verkligheten att göra. Jag har inte den ringaste avsikt att "dela ut heroin". Den uppgift jag har haft, var att ingå i en internationell grupp av sakkunniga som skulle granska ett nederländskt forskningsprogram. Vår tryckta rapport utgavs år 2002. Därefter har jag inte alls intresserat mig för frågeställningen - haft annat att göra vetenskapligt. Tillsammans med professorn i psykiatri i Umeå, Lars Jacobsson har jag sedan skrivit ett allmänt kapitel om "prevention" i en lärobok som ska ges ut under 2009, där vi försökt basera det skrivna på tillgänglig vetenskaplig evidens.

Som jag väl skrev till Dig har jag inte haft vårdansvar för heroinberoende personer sedan 1987, vare sig kliniskt, administrativt eller opinionsmässigt, och avser inte som pensionär att ha det heller, så Din anklagelse är grotesk.

Om jag inte minns fel gjorde Du för många år sedan en "anmälan" till juridisk instans om något som Du trodde var ett forskningsprojekt av professor Leonard Goldberg och mig. Du saknade helt förstahandsuppgifter och baserade vad Du skrev på osanna rykten, men vi lät saken bero.

Du får ursäkta, men min tilltro till Dig ur pressetisk synpunkt är allvarligt rubbad. Jag kräver att Du omgående korrigerar Din osaklighet.

Jag skickar en kopia på detta till docent Björn Hibell, CAN.

Hälsning

Ulf Rydberg

Rolf Bromme sa...

Jag överväger också att informera några av mina kära vänner bland folkpartistiska politiker om Din osaklighet - Du känner inte mig eller mina personliga åsikter.

Ulf Rydberg 

Rolf Bromme sa...

Hej!
För inte alltför många år sedan var jag närvarande på tre CAN-dagar då många olika forskare presenterade det nyaste nya inom drog- och behandlingsområdet. En man, som jag inte minns namnet på, från Skåne berättade att inom 10 - 15 år kommer 85 % av all narkomanbehandling att bestå av "medicin" till missbrukarna och endast 15 % av traditionell behandling.

Detta är mycket skrämmande eftersom vi alla ändå måste ha som mål ett narkotikafritt samhälle och ingen anhörig någonsin önskar sig att deras nära och kära skall leva ett liv fyllt av droger. Jag har alltid hävdat att det vi mest önskar oss är att de kommer drogfria tillbaka till ett vanligt och värdigt liv. Och då menar jag inte att deras kroppar och sinnen ska vara fulla av andra droger i stället för den eller dem de lämnar bakom sig.

Vi vet ju och har sett flera bevis på att det faktiskt går att både bli och leva drogfri utan något som helst substitut i stället för knark. Så jag ställer mig frågan än en gång: varför satsas inga pengar på sådan forskning som visar vad som hjälpt dessa människor tillbaka till livet utan droger?

Varför ska alla pengar läggas i en korg och tas till forskning för nya preparat som ska ersätta en drog med en annan?

Det måste bli ett slut på detta pillerätande. Folk äter idag piller mot eller för det ena och det andra. Men få, mycket få, pratar vad man kan göra i stället för att peta i sig piller stup i kvarten. Och detta måste ju också gälla narkomaner.

Som anhörig mamma till en narkoman säger jag igen: vi vill ha våra nära och kära tillbaka till ett drogfritt och värdigt liv. Försök hjälp oss med detta och ingenting annat.

Lena Larsson
Järfälla