fredag 29 januari 2010

Alltfler narkomaner dör i medicinsk behandling

Dödligheten bland medicinskt underhållsbehandlader narkomaner i Stockholmls län ökar kraftigt. För några år sedan var det enstaka individer som dog, när de fick metadon eller Subutex som ersättningsdrog för heroin. De senaste åren har dödligheten i denna grupp ökat kraftigt och är nu uppe i drygt 40 individer per år. Det sker helt parallelt med att socialstyrelsen kraftigt utökat och liberaliserat reglerna för metadonprogrammet och helt nya regler införts för Subutexprogrammet.

För metadon har kontrollen blivit sämre. Man tillåter i högre grad annat missbruk. För Subutex tycks många beroendeläkare nu se detta läkemedel som den enda saliggörande metoden. Om detta hade varit fallet för något annat läkemedel skulle det ha utmönstrats av socialstyrelsen ögonblickligen. Men när ett stort antal narkomaner dör i medicinskt kontrollerade program tycks det inte vara lika viktigt.

Varför har inte socialstyrelsen uppmärksammat detta stora problem? Varför agerar inte socialstyrelsen snabbt. Hur kan det komma sig att socialstyrelsen inte alls förhåller sig till detta allvarliga medicinsk problem?

Lena Larsson, förbundsordförande i Anhöriga Mot Droger, Christer Karlsson, förbundsordförande i Kriminellas Revansch i Samhället, och jag har skrivit om detta i tidningen Dagen i en debattartikel. Men från socialstyrelsen hör vi bara tystnad!

Har socialstyrelsen upphört att fungera när det gäller narkotikafrågan?

Rolf Bromme

10 kommentarer:

Rolf Bromme sa...

Hej Rolf!
Vi läste artikeln i Dagen. Vi känner oss stolta att vi har en så kunnig och engagerad kamrat i Blåbandsrörelsen. Hoppas att ledningen för Blåbandet har förstånd att ta tillvara dina kunskaper. Karin och jag vill önska Dig god fortsättning på det nya året och hoppas att vi får mötas .
Hälsningar
Karin och Holger Sandström

Rolf Bromme sa...

Hej Rolf!

Det här förvånar mig inte alls. Metadondödsfallen slog jag larm om redan på 80-talet i RFHL:s tidskrift. Subutexdödsfallen larmade jag om i Svenska
Narkomanvårdsförbundets tidskrift redan för drygt tio år sedan, något år efter det att medlet introducerats av läkarna på dåv. Mariapol med Marcus Heilig i spetsen. Jag blev fullkomligt utskälld av honom och ett par andra
läkare där, som såg sin framgångsbanor hotas. Jag diskuterade det även med
socialstyrelsens, som dock inte ville lyssna på det örat. Det rörde sig inte minst om personer, som egentligen inte var heroinmissbrukare utan tog medlet
för att styra sitt amfetamin eller alkoholmissbruk. Tyvärr var
rättsläkarstationen inte intresserad och det var tekniskt svårt att påvisa medlet redan kort tid efter dödsfallet. Dock var det uppenbart utifrån vad deras missbrukarbekanta berättade, att de emellanåt tog Subutex och hade
klarat sig utan malörer hittills i många års missbruk men inte kunde förutse blandeffekterna av olika preparat. I Tyskland däremot var det ett känt fenomen och jag talade med franska missbruksläkare som också hade sett dessa dödsfallstendenser. Så som vanligt inget nytt under solen, men det är
roligt att det kommer i dagen. Jag och Anna Fugelstad har tidigare forskat tillsammans om narkomandödlighet och jag satte henne på spåren efter detta
fenomen för så där två-tre år sedan. Kul att det lett till någonting. Jag tror personligen att det handlar om betydligt fler Subutex- och Metadondödsfall men av olika undersökningsförfaringsskäl är det svårt att fånga upp.

Tack för artikeln.

Anders Annell
(socialläkare och forskare)

Rolf Bromme sa...

Det är en intressant och viktig artikel.

Eckart Kühlhorn
(professor)

Rolf Bromme sa...

Utmärkt bra artikel!!

Åke Saetréus

Rolf Bromme sa...

Bra initiativ.

Niclas

Rolf Bromme sa...

Tack för artikeln! Mycket tunga fakta. Jag minns att du och många
andra var mycket kritiska till dessa ersättande droger, och det av en viss anledning.

Varför ska man alltid vänta på en sådan här statistik!?

Sinikka Mäkivierikko
Sigtuna

Rolf Bromme sa...

Hej Rolf!

Det är roligt att läsa dina artiklar och kommentarerna. Jag blir nästan inspirerad av att skriva själv, men någonstans får man sätta stopp. Jag har inte lärt mig att blogga men kanske det kommer. Just nu har jag fullt upp med SLNs engagemang för Tonårsparlören med stöd av FHI.

Hälsningar
Gunilla Zimmermann
(ordförande i Sveriges Lärares Nykterhetsförbund)

Rolf Bromme sa...

Tack Rolf.

Klokheten segrar oftast på sikt. Men den skall marknadsföras. Snyggt jobbat.

/Ulric Hermansson
(Med. Dr.)

Rolf Bromme sa...

Bravo Rolf!

Skönt att det fortfarande finns någon som orkar reagera.

Kram till Dig och Din fru
Gun Zacharias

Rolf Bromme sa...

Hej Rolf!

Som vanligt var er replik full av sunt förnuft och klokhet!

Kram
Karin Stenmarck Olsson