måndag 25 januari 2010

Sprutbyten i Lund och Malmö bryter mot nya lagen

Sprutnyte för injektionsnarkomaner infördes på försök för cirka 20 år sedan i först Lund och sedan Malmö. Jag har aldrig varit där men alltid hört att verksamheten var ordentlig och välskött. Socialstyrelsen gjorde en granskning av verksamheten för ungefär ett år sedan. Den rapporten hamnade i mina händer i slutet av förra året.

Döm om min förvåning, när jag läste att såväl verksamheten i Lund som i Malmö bryter mot den nya lagen som kom för några år sedan. De sprutor som delas ut ska vara märkta så att man se det när de lämnas tillbaka. Men det har man överlåtit åt missbrukarna att sköta med hjälp av klistermärken. Inte att undra på att detta missköts!

I princip ska missbrukaren få en ny spruta för varje som lämnas tillbaka. Men här ser man genom fingrarna och delar ut sprutor utan att gamla lämnas tillbaka. Det tycks ha gått slentrian i verksamhetan. Så här får det neligt lagen inte gå till.

Vad föreslår socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet? Att den nya lagen ska ändras, eftersom Lund och Malmö inte lyckas sköta verksamheten så som lagen föreskriver. Enligt normal ordning bör en tillsynsmyndighet uppmana verksamheten att skärpa sig och följa lagen. Men Socialstyrelsen föredrar att strunta i detta och försöker i stället dölja att verksamheten missköts. Varför?

Min landstingskollega Carin Håkansson och jag skrev en debattartikel om detta i tidningen Dagen i början av december. Men Socialstyrelsen föredrar att tiga i denna fråga. Är det inte viktigt att verksamheterna i Lund och Malmö följer lagen, när de delar ut sprutor till injektionsmissbrukare? Varför tiger Socialstyrelsen?

Rolf Bromme

Inga kommentarer: