torsdag 21 januari 2010

HIV-epidemi hejdades av uppsökande arbete

I somras skrev jag en debattartikel som publicerades i tidningen Dagen den 15 juli 2009 under rubriken: "Hiv Hejdades av uppsökande verksamhet". Jag använde fakta från en vetenskaplig undersökning kallad Baslinjestudien. Professor Sven Britton svarade för forskningsdelen av undersökningen.

Jag blev grundligt utskälld för detta av Alexander Bard i en debattartikel i Dagens Nyheter. Jag fick senare tillfälle att kommentera Bards lösa beskyllningar i ett svar på DN-Debatt tillsammans med mina landstingskollegor Lennart Rodhin och Olof Lindquist.

Men redan samma dag som Bards första artikel var införd i DN fick jag chans att debattera med honom i det direktsända debattprogrammet Studio Ett i Sveriges Radio. Då jag lyckades besvara hans argument och påståenden blev han rasande och började skrika i radioduellen. Eftersom jag stödde mig på fakta, kunde jag behålla mitt lugn under debatten. Alexander Bard sprang ut ur radiostudion som en dålig förlorare.

Rolf Bromme

Inga kommentarer: