lördag 16 juni 2007

Musikradion (P 2) i Sveriges Radio

Jag lyssnar inte längre så mycket på Musikradion (P2) i Sveriges Radio som jag har gjort under många år. Det beror på att det numera finns så många program som jag som musikintresserad inte har någon glädje av.

Nedmonteringen av den klassiska musiken i P2 är en skam för Sveriges Radio.

Jag vet att man ibland kan hitta något på P5 i stället under förutsättning att man befinner sig i Stockholm eller möjligen Malmö. Men jag upplever nu att vi har gått tillbaka till en tid då musikutbudet var mycket mindre i den "klassiska" kanalen. I bland sätter jag på CD-skivor, ibland lyssnar jag på P1. Övriga kanaler är för mig helt värdelösa. Även P1 har en massa tramsiga program som jag inte orkar lyssna på.

Av det som är kvar i P2 (musikradion) har de folkbildande programmen dessvärre också minskat i antal och ersatts av "pratprogram" där nivån ibland är litet för låg, s.k. tyckarprogram.

Jag vill ha mera klassisk musik och mera program med kvalificerad, folkbildande inriktning.

Jag vet att det finns en del program kvar som är mycket bra. Men de är numera för få och kommer för sällan. Stänger jag av radion så sysselsätter jag mig med annat i stället och glömmer då att sätta på radion igen när de utmärkta programmen kommer. Då missar jag dem.

Så ser verkligheten ut för mig i dag. Det är en tydlig kvalitetsförsämring.

Rolf Bromme

3 kommentarer:

The Opera Studio Sweden sa...

Dear Rolf

I find your views very valid and think that we need an active discussion about the nature of what is quality versus what is not and the outcomes from the priorities we make. Hence I appreciate your comments alot.

TOSS

Rolf Bromme sa...

Hej Rolf!
Din blogg verkar lovande. Jag delar fullt ut dina synpunkter på främst P1.
Det är sorgligt att den har urvattnats så.

mvh
Leif

Rolf Bromme sa...

Håller med i det mesta. Lyssnar inte mycket på radio. Fullt schå med kammarmusikförening, Martinsonbildspel och föredrag, filmning och redigering, målning, golf, Operan! Kan inte sjunga i kör, hörseln försvann! Hörapparater bra, men inte med andra stämmor kring sig! Fyllde 80 i sept!
Peter